Jeżeli nie widzisz wszystkich komponentów tej strony otwórz ją w przeglądarce Mozilla Firefox. (pobierz)
Planetarium Orion w naszej szkole
Poznawanie Kosmosu, ale też sprzętu obserwacyjnego, programów astronomicznych i wielu innych dydaktycznych pomocy było przez trzy dni tematem zajęć dla uczniów naszej szkoły.
Vega i Orion to nazwy mobilnych planetariów, które rozpoczęły podróż do szkół podstawowych w województwie opolskim w ramach projektu Fascynujący Świat Nauki i Technologii prowadzonego przez Regionalne Centrum Rozwoju Edukacji w Opolu. Nas odwiedziło Planetarium Orion, (Orion, Orionis, Ori) to konstelacja położona w obszarze równika niebieskiego, w Polsce widoczna od października do maja. Jest jednym z najbardziej charakterystycznych gwiazdozbiorów nieba zimowego, łatwym do odnalezienia i zidentyfikowania. Zawiera wiele ciekawych obiektów. Liczy około 120 gwiazd dostrzegalnych nieuzbrojonym okiem.
Na sali gimnastycznej rozłożono kopułę o 5-metrowej średnicy, specjalną dmuchawę, system projekcyjny z lustrem i projektorem, system nagłaśniający, teleskop słoneczny, lornetkę, lunetę, próbnik UV, spektroskop i wiele innych mniejszych lub większych pomocy.
Tematyka zajęć „Wszechświat w pigułce” dobrana została do wieku dzieci i spełniła wymagania podstawy programowej:
I etap edukacyjny (klasy 1-3)
Tematyka zajęć
•Obserwacje Słońca za pomocą teleskopu słonecznego, przyswajanie wiadomości na temat zjawisk zachodzących na powierzchni Słońca.
•Obserwacja promieni słonecznych za pomocą siatki dyfrakcyjnej – poznawanie barw składowych światła widzialnego, badanie promieni słonecznych za pomocą detektora UV.
•Prezentacja filmu popularno-naukowego na temat budowy i zjawisk Układu Słonecznego.
•Prezentacja „Niebo z moich stron” z wykorzystaniem programu komputerowego Stellarium.
Podstawa programowa
Uczeń:
•obserwuje i prowadzi proste doświadczenia przyrodnicze, analizuje je i wiąże przyczynę ze skutkiem
•wyjaśnia zależność zjawisk przyrody od pór roku
•zna wpływ światła słonecznego na cykliczność życia na Ziemi
II etap edukacyjny (klasy 4-6)
Tematyka zajęć
•Obserwacje Słońca za pomocą teleskopu słonecznego, przyswajanie wiadomości na temat zjawisk zachodzących na powierzchni Słońca, obserwacje przyrody za pomocą lornetki i lunety.
•Prezentacja filmu popularno-naukowego na temat budowy i zjawisk Układu Słonecznego.
•Prezentacja „Niebo z moich stron” z wykorzystaniem programu komputerowego Stellarium.
•Wykorzystanie podręcznych pomocy (obrotowa mapa nieba, nomogram faz księżyca, tablet z oprogramowaniem astronomicznym, atlas nieba) do identyfikacji obiektów i ustalania czasu zjawisk astronomicznych
Podstawa programowa
Uczeń:
•podaje przykłady urządzeń ułatwiających obserwację przyrody (lupa, mikroskop, lornetka), opisuje ich zastosowanie, posługuje się nimi podczas prowadzonych obserwacji
•obserwuje wędrówkę Słońca w ciągu doby, miejsca wschodu, górowania i zachodu Słońca w zależności od pory roku, wskazuje zależność między wysokością Słońca, a długością cienia
•wymienia nazwy planet Układu Słonecznego i porządkuje je według odległości od Słońca
•wyjaśnia założenia teorii heliocentrycznej Mikołaja Kopernika
•odnajduje zależności między ruchem obrotowym Ziemi, a zmianą pór dnia
•wykazuje zależność między ruchem obiegowym Ziemi, a zmianami pór roku
Dzięki udziale naszej szkoły w projekcie FŚNiT nasi uczniowie mogli zobaczyć widok nieba, gwiazdozbiorów, zaćmień i wielu innych zjawisk astronomicznych, a także sprzęt służący do obserwacji i poznawania nieba.
Wszystkich uczniów kl. IV-VI zafascynowanych kosmosem zachęcam do udziału w konkursie „Odkrywcy kosmosu”. Więcej informacji znajdziesz na stronie organizatora konkursu lub zgłoś się do nauczyciela zajęć komputerowych p. Agnieszki Kret.