Jeżeli nie widzisz wszystkich komponentów tej strony otwórz ją w przeglądarce Mozilla Firefox.  (pobierz)

"Opolska e-szkoła, szkołą ku przyszłości"

 

Dlaczego e-Szkoła

W dobie, otaczających nas na każdym kroku nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych, szkoła nie może pozostać samotną wyspą tracącą kontakt ze współczesnym światem. Projekt e-Szkoła jest skierowany do szkół, które muszą zdać sobie sprawę, że nie można funkcjonować w Społeczeństwie informacyjnym bez celowego i efektywnego stosowania technologii informacyjnej.

 

Dostęp do informacji to dostęp do wiedzy. Szkoła daje możliwość wymiany doświadczeń zarówno między szkołami, uczniami, rodzicami oraz nauczycielami. Umiejętności posługiwania się nowymi technologiami ICT nie są umiejętnościami przeznaczonymi dla specyficznych grup zawodowych czy społecznych, ale są umiejętnością konieczną dla wszystkich bez względu na profesję, wiek, wykształcenie czy predyspozycje.

W świetle powyższego, pojawia się ogromne wyzwanie i odpowiedzialność przed współczesnym systemem edukacji nie tylko dzieci i młodzieży, ale całego społeczeństwa.
eSzkoła wychodzi naprzeciw wyzwaniom, jakie edukacji stawia nowoczesne społeczeństwo informacyjne oparte na wiedzy.

Obecnie najbardziej pożądanym poziomem przygotowania nauczycieli do stosowania technologii informacyjnej w pracy jest kolejny etap rozwoju ich kompetencji w tym zakresie, etap integracji technologii z nauczaniem.

Wykorzystanie ICT na zajęciach poza lekcyjnych oraz ich stosowanie w codziennym funkcjonowaniu szkoły wydatnie wpływa na budowę społeczeństwa informacyjnego w obszarze edukacji.

Wynika stąd konieczność „od miejscowienia” szkoły tak, aby dostępna ona była dla uczniów jak i całego ekosystemu edukacyjnego w realnym wymiarze wirtualnym. Możliwości takie stwarzają nowe technologie ICT a na ich urzeczywistnienie pozwala projekt e-Szkoła.

 

eSzkoła

eSzkoła jest platformą współpracy środowiska szkolnego realizującą funkcję zdalnego nauczania, umożliwiającą przeniesienie struktury organizacyjnej dowolnej szkoły na platformę elektroniczną z zachowaniem wszystkich jej obecnych funkcji uzupełnionych o następujące elementy:

  • Skrzynki pocztowe,
  • Fora dyskusyjne ograniczone tylko do zarejestrowanych użytkowników portalu,
  • Elektroniczny dziennik lekcyjny, który pozwala rodzicom na bieżąco śledzić postępy ich dzieci w szkole, z wykorzystaniem nowoczesnych środków informacyjnych takich jak email i SMS.
  • Udostępnienie możliwości łatwej współpracy nad zadaniem grupie uczniów,
  • Współdzielenie i wymiana materiałów dydaktycznych nie tylko na poziomie szkoły jak to tradycyjnie jest realizowane w obecnych szkołach, ale także na poziomie całej platformy,
  • Tworzenie klas rzeczywistych jak i wirtualnych prowadzonych przez obecnych nauczycieli przypisanych do danej klasy jak i nauczycieli „tutorów” przypisanych do tworzonych dedykowanych klas np. klas dla uczniów zdolnych i zainteresowanych wąska specjalnością jak i uczniów posiadających trudności edukacyjne prowadzonych przez specjalistów.

Połączenie elementów oprogramowania serwerowego i edukacyjnego, sieci rozległej i lokalnej, programów do zarządzania oraz wyposażenia nauczycieli w sprzęt, wsparte szkoleniami oraz oprawą metodyczną stanowi podstawę projektu, projektu ukierunkowanego na rozwój ucznia.

 

Cele projektu

  1. Budowa Społeczeństwa informacyjnego w edukacji, poprzez kształtowanie świadomości konieczności dostosowania się do zachodzących w otoczeniu zmian zmian oraz wynikających z nich możliwości i korzyści.

  2. Wprowadzenie systemu niewymagającego od użytkownika pamiętania wielu złożonych haseł i identyfikatorów, w którym użytkownik po jednokrotnym logowaniu ma dostęp do całej gamy narzędzi i środków wspierających proces edukacji.

  3. Przygotowanie systemu udostępniającego materiały dydaktyczne przygotowywane przez nauczycieli.

  4. Upowszechnienie prowadzenia dokumentacji szkolnej w formie elektronicznej.

  5. Przygotowanie systemu, który pozwala na zespołową pracę nad projektami uczniów z różnych szkół, w tym umożliwienie uczestnictwa z życiu szkoły uczniom czasowo lub obecnie trwale wykluczonym ż życia szkoły.

  6. Udostępnienie szkołom zintegrowanego systemu komunikacji pomiędzy uczniami, nauczycielami oraz rodzicami.

  7. Wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnej w pracy szkoły.

  8. Rozwijania współpracy pomiędzy uczniami, nauczycielami oraz rodzicami uczniów danej szkoły jak również różnych szkół, w tym udostępnienie forum rozwoju zainteresowań oraz wymiany poglądów.

  9. Utrzymanie kontaktu między uczestnikami procesu edukacyjnego (uczniami i nauczycielami), również poza lekcjami na bazie platformy e-Szkoła.

  10. Udostępnienie gotowych programów nauczania.

  11. Wspomaganie tradycyjnych form kształcenia.

  12. Przygotowanie systemu umożliwiającego umieszczanie i udostępnianie ustandaryzowanych materiałów dydaktycznych przygotowywanych przez uczniów, nauczycieli oraz instytucje edukacyjne.

  13. Dostęp do narzędzi oraz materiałów dydaktycznych wspierających proces edukacyjny.

  14. Zwiększenie atrakcyjność treści nauczania poprzez wykorzystanie multimedialnych środków przekazu (prezentacje, filmy, animacje, symulacje).

  15. Wspomaganie nauczycieli w rozwijaniu zainteresowań uczniów i indywidualizacji nauczania.

  16. Zwiększenie motywacji i zaangażowania uczniów w proces kształcenia.

  17. Umożliwienie łatwego pomiaru wyników nauczania.

  18. Nabywanie, przez ucznia umiejętności wykorzystywania technologii informacyjnej, przy okazji nauki konkretnego przedmiotu.

  19. Możliwości publikowania prac uczniów na platformie e-Szkoły.

  20. Możliwość uczestniczenia w procesie edukacyjnym uczniom, którzy z przyczyn losowych nie mogą uczęszczać na lekcje.

  21. Wprowadzenie systemu powiadamiania rodziców o ocenach i nieobecnościach uczniów oraz wydarzeniach szkolnych.

  22. Samorządy lokalne mają możliwość integracji szkolnych systemów informatycznych, zbieranie i analizę danych przetwarzanych przez szkołę, w tym wydatków finansowych. System e-szkoły stwarza możliwości integracji środowisk lokalnych poprzez ich konsolidację wokół edukacji.

 

Korzyści płynące z wdrożenia projektu eSzkoła

 

Z punktu widzenia ucznia proponowane rozwiązanie pozwala m.in. na:

  • Dostęp do wszystkich swoich programów i możliwość pracy z domu,

  • Dostęp do bogatych bibliotek materiałów edukacyjnych,

  • Jednolity system informacji o konkursach i olimpiadach regionalnych oraz ponadregionalnych,

  • Dostęp online do grup swoich nauczycieli oraz możliwość uzyskania od nich pomocy,

  • System pozwalający sprawdzić, kto aktualnie jest dostępny w systemie, gdy uczeń potrzebuje pomocy,

  • Materiały dydaktyczne w formie elektronicznej zawierające elementy multimedialne, tj. filmy instruktażowe, dźwięk oraz zdjęcia i animacje,

  • Możliwość współpracy z innymi uczniami oraz nauczycielami nad projektami,

  • Kalendarz, który pozwala na organizację czasu i planowanie zadań,

 

Z punktu widzenia nauczycieli proponowane rozwiązanie pozwala m.in. na:

  • Dostęp do wielu różnorodnych materiałów i informacji z poziomu jednego systemu z jednym logowaniem,

  • Dostęp do bogatej biblioteki materiałów dydaktycznych przygotowanych przez nauczycieli, uczniów oraz inne instytucje, tj. m.in. Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, Young Digital Planet, i wiele innych

  • Dostęp do efektywnych narzędzi pozwalających na budowanie własnych materiałów dydaktycznych,

  • Możliwość szybkiego przygotowywania zadań oraz testów dla określonych grup uczniów,

  • Mechanizmy szybkiego oceniania przedłożonych przez uczniów testów,

  • Forum dyskusyjne pozwalające na współpracę z nauczycielami z innych szkół oraz tworzenie własnych grup zainteresowań,

  • Kalendarz wszystkich istotnych spraw, tj. Plan Zajęć, Księga Zastępstw,

  • Możliwość konsultacji realizowanych programów nauczania z innymi nauczycielami, również z innych szkół,

  • Łatwiejszy kontakt z doradcami metodycznymi,

  • Szybszy dostęp do informacji o planowanych i realizowanych w regionie szkoleniach i konferencjach,

  • Dostęp do materiałów i szkoleń e-learningowych,

  • Dostęp do dokumentów szkolnych, zarządzeń, ustaw, zaleceń,

  • Jednolity system informacji o konkursach i olimpiadach regionalnych oraz ponadregionalnych,

 

Z punktu widzenia rodzica proponowane rozwiązanie pozwala m.in. na:

  • Dostęp do dziennika uczniowskiego swojego dziecka,

  • Podgląd na oceny i nieobecności dzieci z możliwością powiadamiania przez email i sms,

  • Dostęp do planu lekcji dziecka oraz informacji o zadanych zadaniach domowych,

  • Podgląd na prace dziecka wraz z ocenami i komentarzami nauczycieli,

  • Dostęp do materiałów dydaktycznych mogących pomóc dziecku w odrobieniu zadania domowego,

  • Dostęp do grup rodziców,

  • Forum dyskusyjnych z informacjami o sposobach radzenia sobie z zachowaniem swojego dziecka,

  • Ułatwiony kontakt z nauczycielami dziecka,

  • Większe bezpieczeństwo materiałów, do których dziecko uzyskuje dostęp.

Oficjalna strona projektu: http://www.eszkola.wodip.opole.pl/

żródło: WODIiP OPOLE, Lesław Tomczak

 

--------------------------------------------------------------------------------

DOSTĘPNOŚĆ
KONTAKT

Szkoła Podstawowa nr 3

im. Janusza Korczaka

ul. Krawiecka 6

48-303 Nysa

tel.77/4332261

fax. 77/4332261

sp3@gzo.nysa.pl

NIP: 7532332226

Biuletyn Informacji
Publicznej

Wszystkie dokumenty regulujące życie szkoły znajdują się na stronie BIP-u

ARCHIWUM (do dnia 25.09.2016r)

ELEKTRONICZNA SKRZYNKA PODAWCZA

Boisko wielofunkcyjne czynne     7 dni w tygodniu             w godz. 15.15 - 21.00

http://sp1nysa.wodip.opole.pl/monitoring/obiekt_monitorowany6.jpg

AKADEMIA S.O.S.

GOŚCIE
Naszą witrynę przegląda teraz 31 gości